سه‌شنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۸۵

ه کمیته ی بین المللی نجات پاسارگاد بپیوندید

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

وزارت نیرو می خواهد بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی سد سیوند را آبگیری کند!!

 

5 خرداد ۱۳۸۵

وزير نيرو: با توافق سازمان ميراث فرهنگی آبگيري سد سيوند، در آذرماه انجام می شود

وزير نيرو از توافق وزارت نيرو با سازمان ميراث فرهنگي براي آبگيري سد سيوند در آذرماه خبر داد.  وزير نيرو در گفت و گو با فارس، در خصوص وضعيت سد سيوند گفت:تكليف سد سيوند از ابتدا مشخص بوده و اين سد در حال تكميل است .


وي خاطر نشان كرد : وزارت نيرو اعلام كرده است آبگيري خرداد ماه سد به تعويق بيفتد تا سازمان ميراث فرهنگي فرصتي براي انجام كاوشهاي خود داشته باشد.
وي اضافه كرد : روز چهارشنبه 27 ارديبهشت سفري به شيراز داشتم و با تمامي مسولان ذيربط تشكيل جلسه داديم و هيچ مشكلي از نظر سازمان ميراث فرهنگي و مراكز مربوطه براي احداث سد سيوند وجود نداشته است .

 


وزير نيرو ابراز اميدواري كرد وزارت نيرو بتواند در آذرماه آبگيري سد سيوند را انجام دهد.
سد سيوند در 9 كيلومتري مقبره كورش قرار دارد و برخي از كارشناسان ميراث فرهنگي احداث اين سد را موجب تخريب تدريجي ميراث فرهنگي منطقه مي دانستند.اين در حالي است كه كارشناسان وزارت نيرو اعتقاد داشتند با توجه به فاصله قابل توجه سد با مقبره كورش مشكلي براي آن ايجاد نخواهد شد.

http://www.baztab.com/news/39738.php

 

 

 

 

8 خرداد 1385

مشايي: ما براي آبگيري سيوند، با وزارت نيرو تفاهم نكرده‌ايم

سياست ‌و‌فرهنگ: جلسه نهايي در مورد آبگيري سد سيوند، پايان خرداد ماه با حضور نمايندگان وزارت نيرو و سازمان ميراث‌فرهنگي وگردشگري برگزار خواهد شد. اين در حالي است كه وزير نيرو پيش از اين از موافقت سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري براي آبگيري اين سد خبر داده بود.

«اسفنديار رحيم مشايي»، رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري، در گفت‌و‌گو با ميراث‌خبر اعلام كرد: «هنوز هيچ تفاهمي براي آبگيري سد سيوند انجام نشده است و سخنان وزير نيرو، پيش‌بيني ايشان از روند تحقيقات بوده است.»

 

وزير نيرو پيش از اين در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس، از توافق وزارتخانه متبوعش با سازمان ميراث‌فرهنگي براي آبگيري سد سيوند در آذرماه خبر داده بود.

 

«پرويز فتاح»، اعلام كرده‌ بود: «روز چهارشنبه 27 ارديبهشت سفري به شيراز داشتم و با تمامي مسئولان ذيربط تشكيل جلسه داديم و هيچ مشكلي از نظر سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري و مراكز مربوطه براي احداث سد سيوند وجود نداشته است.»

 

به گفته «هاشم رباني»، رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري استان فارس، تحقيقات انجام شده تاكنون، نشان مي‌دهد كه آبگيري سد سيوند، آسيبي به آثار باستاني منطقه نمي‌زند، اما براي مشخص شدن نتيجه نهايي بايد تا پايان خرداد ماه صبر كرد.

 

 

كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه تحقيقات گروه باستان‌شناسي تا پايان خرداد ماه به اتمام برسد.

برخي از كارشناسان ميراث‌فرهنگي احداث سد سيوند را موجب تخريب تدريجي ميراث‌فرهنگي تنگه بلاغي و محوطه‌هاي اطراف آن مي‌دانند. اين در حالي است كه كارشناسان وزارت نيرو اعتقاد دارند با توجه به فاصله قابل توجه سد با مقبره كورش مشكلي براي آن ايجاد نخواهد شد.

تنگه 18 كيلومتري بلاغي در فاصله چهار كيلومتري از محوطه ثبت جهاني پاسارگاد جاي گرفته و بخشي از نخستين پايتخت 2500 ساله هخامنشيان محسوب مي‌شود. اين تنگه كه به اعتقاد برخي كارشناسان محل عبور راه شاهي، مهم‌ترين راه باستاني كشور، بوده و پاسارگاد را به شوش و تخت‌جمشيد متصل مي‌كرده، در خود آثاري از سكونتهاي غارنشيني و هزاره‌هاي قبل از ميلاد تا دوران اسلامي را جاي داده است.

به‌تازگي نيز در آخرين نقطه آبگيري سد سيوند كاخ داريوش، پادشاه هخامنشي، پيدا شده است.

http://www.chn.ir/news/?section=1&id=17115

 

 

 امضای تومار

 

 نظر سنجی موقتی