پنجشنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۸۵

دوخبر و یک نتیجه

پنجشنبه دهم فروردين 1385
نمیدانم اصلا این خبرها با هم ارتباط دارنند یا نه البته در این اوضاع و احوال همه چیز به هم مربوط میشونند واز انجا که ذهن مرد پیر بیمار است یک نتیجه بیمار گونه نیز از این وقایع بدست می اید ؟! اولین خبر به نقل از شریف نیوز : اختلاف نیروی انتظامی و سپاه حفاظت مستقر در فرودگاه امام، کلیه پروازهای این فرودگاه را از ساعت ۱۴ تا ۱۸ امروز به حالت تعلیق درآورد. اصل خبر رادر سایت شریف نیوز میتوانید بخوانید واما خبر دوم به نقل از سایت بازتاب: در همان ساعات خبرنگار «بازتاب» گزارش داد: ساعتي پيش يك هواپيماي باري خارجي در نزديكي فرودگاه پيام پس از پرواز سقوط كرد و احتمالا حدود دوازده نفر خدمه بلغاری آن از مرگ نجات يافته‌اند.؟! ادامه خبر شریف نیوز: همین رابطه از دوبی خبر می‌رسد كه خیل زیادی از مسافران ایرانی در فرودگاه این شهر معطل رسیدن پروازها از تهران و بازگشت به كشورشان هستند، كه این وضعیت سبب برخورد نامناسب مسئولین فرودگاه دوبی با مسافران ایرانی شده است.؟! نتیجه از نوع مرد پیری : خارجی ها از ما خوشگلتر هستند ؟! مخصوصا بلغاری ها !!!!

دوخبر و یک نتیجه

نمیدانم اصلا این خبرها با هم ارتباط دارنند یا نه البته در این اوضاع و احوال همه چیز به هم مربوط میشونند واز انجا که ذهن مرد پیر بیمار است یک نتیجه بیمار گونه نیز از این وقایع بدست می اید ؟! اولین خبر به نقل از شریف نیوز : اختلاف نیروی انتظامی و سپاه حفاظت مستقر در فرودگاه امام، کلیه پروازهای این فرودگاه را از ساعت ۱۴ تا ۱۸ امروز به حالت تعلیق درآورد. اصل خبر رادر سایت شریف نیوز میتوانید بخوانید واما خبر دوم به نقل از سایت بازتاب: در همان ساعات خبرنگار «بازتاب» گزارش داد: ساعتي پيش يك هواپيماي باري خارجي در نزديكي فرودگاه پيام پس از پرواز سقوط كرد و احتمالا حدود دوازده نفر خدمه بلغاری آن از مرگ نجات يافته‌اند.؟! ادامه خبر شریف نیوز: همین رابطه از دوبی خبر می‌رسد كه خیل زیادی از مسافران ایرانی در فرودگاه این شهر معطل رسیدن پروازها از تهران و بازگشت به كشورشان هستند، كه این وضعیت سبب برخورد نامناسب مسئولین فرودگاه دوبی با مسافران ایرانی شده است.؟! نتیجه از نوع مرد پیری : خارجی ها از ما خوشگلتر هستند ؟! مخصوصا بلغاری ها !!!!

گرسنگانی به دنیال هیچ

جشن زنانه ی سيزده‌بدر

سه شنبه هشتم فروردين 1385
نوشتاری از دکتر رضا مرادی غیاث ابادی در مورد جشن سیزده بدر که در سایت نجات پاسارگاد به ثبت رسیده و خالی از لطف نیست که نگاهی به ان بیندازیم : اين احتمال نيست. بلكه شواهد مردم‌نگاري و منابع مكتوب در يكي- دو سده پيشين، جاي ترديد در آن باقي نمي‌گذارد. ادوارد پولاك، پزشك اتريشي ناصرالدين ‌شاه و معلم مدرسه دارالفنون، در سفرنامه خود به سال 1243 خورشيدي (1865 ميلادي) گزارش كرده است كه زنان تهراني در روز سيزده‌بدر به آييني كهن به دشت و صحرا مي‌روند و دولت وقت براي جلوگيري از اينكار، عوارضي وضع كرده و مبلغي از زنان دريافت مي‌كند. ماري شيل، همسر وزير مختار بريتانيا در ايران، در سفرنامه خود به سال 1228 خورشيدي (1850 ميلادي) نقل كرده است كه زنان براي سيزده‌بدر به سنت قديم به باغ سفارتخانه بريتانيا مي‌آيند و بجز باغبان‌ها، هيچ مرد ديگري در آنجا نيست. همچنين قهرمان ميرزا عين‌السلطنه در روزنامه خاطرات خود شرح مي‌دهد كه هنگام عزيمت به شميران در سال 1287 خورشيدي (1326 قمري)ديده است كه زنان به سيزده‌بدر آمده بودند و سبزي ‌هاي صحرايي را مي‌چيدند در حاليكه مردان به زراعت رفته بودند. ادامه مطلب را در اینجا بخوانید دانلود نوشتار به صورت pdf

اعتراض به خبرگزاری ميراث فرهنگی و رييس پژوهشکده باستانشناسی

جمعه چهارم فروردين 1385
خبرنگار سايت ميراث فرهنگی، که مدعی مستقل بودن از دستگاه های دولتی است، با آقای دکتر مسعود آذرنوش، رئيس پژوهشکده باستانشناسی کشور، در مورد حوادث سال 1384 از ديدگاه باستانشناسی می توانست متنی قابل توجه باشد. آقای دکتر آذرنوش از بالا گرفتن سطح کاوش های باستانشناسی از يکسو، و توجه دستگاه های اجرائی عمرانی به جوانب مربوط به ميراث فرهنگی، از سوی ديگر، اظهار کمال رضايت کرده اند. اين موضوع البته که جای خوشحالی بسيار دارد. نکته جالب در گفتگوی مزبور اين بود که تقريباً همه اين دست آوردها، هر يک بصورتی، به ماجرای پاسارگاد و تنگه بلاغی برمی گشت. آقای دکتر آذرنوش دست آوردهای باستانشناسی را اينگونه بيان می کند: ادامه مطلب را اینجا بخوانید :ادامه اگر تا به حال عضو انجمن نجات پاسارگاد نشده اید هم اکنون عضو شوید:ادامه اگر تا کنون نامه سر گشاده برای حفظ پاسارگاد را امضا نکردید هنوز دیر نشده است : ادامه

تغیر مواضع

پنجشنبه سوم فروردين 1385
اصل خبر :اولين واکنش رهبر انقلاب به موضوع مذاكره با آمريكا : بازتاب:اظهارات نامتناسب و متناقض مقامات آمریکایی در روزهای اخیر درباره مذاکره با ایران، منجر به واکنش قاطع رهبر انقلاب به آنها شد، ایشان برخورد دروغ‌پردازانه مقامهاي آمريكايي به رغم درخواستهای مکررشان برای مذاكره با ایران را به باد انتقاد گرفتند، اما در عین حال با شروطی گفت وگو با مقامات آمریکایی و فهماندن صریح پیام مردم ایران را بدون ایراد دانستند .. بلاخره یکی تکلیف این ملت رو مشخص کنه ؟ بلاخره مرگ بر امریکا یا نه ؟ یک سوالی برای من پیش امده و ان هم این است من بعد در زمان برگزاری نماز جمعه هنگام سر دادن تکبیر باید به جای مرگ بر امریکا به کی فحش داد ؟ برادران فاضل و اندیشمند وبلاگ نویس بنده را در این امر خطیر یاری کنند ؟ بد نیست یک مسابقه سراسری در مورد این موضوع هم در روزنامه همشهری برگزار کنیم !

برق و ساعت

یکی از اتفاقات نادر در ایران روی داد ؟بلاخره بعد از پانزده سال متوجه شدیم که عقب جلو کشیدن ساعت رسمی کشور کار اشتباهی بوده است ! اصل خبر (ادوارنیوز) (سخنگوي دولت ، از لغو مصوبه هيات وزيران در سال 70 مبني بر تغيير ساعت رسمي كشور و جلو كشيدن آن در ساعت 24 روز اول فروردين و بازگشت ساعت به وضع اصلي در روز سي شهريور هر سال خبر داد.؟) بعداز شاهکارهای دکتر عزیزمان البته ما هنوز متوجه نشدیم جناب اقای رییس دکتر هستند یا مهندس البته به استناد به شایعات موجود عده ای از ایشان با عنوان استاد دانشگاه هم نام میبرنند ..بگذریم .. در اوضاع شلم شوربای اتمی همکاران براد ر عزیزمان جناب دکتر مهندس رییس جمهور محترم ! بعداز پانزده سال اسیری و سرگردانی که به دنبال گزارشی در باب صرفه‌‏جويي در مصرف برق و رابطه ان با جلو عقب کشیدن ساعت رسمی کشور بودند ! به این نتیجه رسیدند ! که طی پانزده سالی که از تصویب و اجرای مصوبه عقب و جلو کشیدن ساعت رسمی کشور میگذرد .. هیچ گونه رابطه کارشناسی در مورد رابطه مصرف برق و ساعت رسمی پیدا نشده است ؟ وبلاخره این ملت سرگردان را با کشف بسیار عالمانه خود از رنج و عذاب پانزده ساله نجات دادند ؟! هر چند چنین استدلالی در باره چنین موضوعی بسیار کوته بینانه به نظر می اید !و جای برسی و کنکاش بیشتری دارد ..و از حوصله مرد پیر خارج می باشد ! بارها بنده اعلام کردم که از سیاست هیچ چیزی سر در نمی اورم ! این یکی هم روش! امیدوارم که این شاهکار هیات دولت مقبول سالمندان محترم بیافتد .چون این قشر بسیار محترم جامعه همواره دراین مورد دچار مشکل بودند! و همچنین مومنین من بعد بدونه شک و تردید در مورد اوقات شرعی میتواند به انجام فرایض دینی خود بپردازند ..

سه‌شنبه، فروردین ۰۱، ۱۳۸۵

نوروز

نوروز را به تمامی دوستان شاد باش میگویم

ازادی زندانیان سیاسی

بعد از خبر ازادی اکبر گنجی که در اواخر روز جمعه صورت گرفت در حالی که ادعا میشد ایشان در ۱۰ فروردین ماه ازاد خواهند شد .خبر دیگری به گوش میرسد با عنوان(آزادی اعضای هئیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد ) البته به جز منصور اسانلو وهمچنین مرخصی ناصر زر افشان..امیدوارم این ازادی ها صرفا به دلیل شروع مذاکرات با ایالت متحده نباشد ..چون قبل از ازادی این دوستان .وزارت امورخارجه امریکا طی درخواستی از جمهوری اسلامی ایران خواستار ازادی اکبر گنجی.ودیگر زندانیان سیاسی شده بود .. امیدوارم که ازادی به حق این دوستان تنها پیش شرط مذاکرات با ایالات متحده نباشد .. ضمنا به تمامی دوستان وبلاگ نویسی که همواره با سعی تلاش خود در پی ازادی اکبر گنجی و کارگران سندیکا بوده اند شاد باش میگویم

بوی بهار

این عکسها کار خودم است به نظرتان عکس نگیرم بهتر است یا ادامه بدم؟

دال مثل دیپلماسی

چند روزی از برگزاری نشست شورای حکام سازمان ملل در باره پرونده هسته ای ایران نگذشته که اقای لاریجانی سخن از گفتگو با زلمای خلیل زاد و دارو دسته امریکای های مقیم در عراق خبر داد .. البته از نظر بنده مطلب قابل توجه و شرگرفی نبود .از انجا که این ارتباطات از روزهای نخستین جنگ امریکا علیه حکومت طالبان در افغانستان وجود داشته و در مورد عراق نیز از مدتها پیش در جریان بوده است .ولی بنا به دلایلی علنی نشده بود . نکته بسیار مهم در این موضوع که برای بنده پیش امده این است که جناب بوش پسر قبل از جنگ اول ودر طی جنگ دوم همیشه جمهوری اسلامی را جزو محور شرارت خوانده وطی سخنانی که چند ماه پیش ر کنگره ایراد فرمودند .حکومت ایران را مشتی مذهبی که ملتی را به گروگان گرفته اند خطاب کردند .جای بسی تعجب است که ریس جمهور ایالات متحده که تا چندی پیش اینگونه به رجز خوانی مشغول بود.. چگونه سخنان وکردار خود را نفی کرده و صراحتا باب گفتگو با حکومت ایران را باز کرده است ؟ نه اینکه در گردابی به نام عراق گرفتار شده است . گردابی که امریکا را سالها میتواند با ان دست به گریبان باشد .و حتی با خرج کردن میلیارد ها دلار رهای از ان برای دولت امریکا غیر ممکن است.. وتنها راه ممکن برای رسیدن به اهدفشان بدست اوردن همکاری با کشورهای همسایه عراق منجمله ایران و سوریه است ..از انجا که ایران از دیر باز محل امنی برای گرد امدن گروهای مخالف رژیم قبلی عراق بوده ..بعد از متلاشی شدن رژیم بعث اکنون مهمانان قدیمی ایران در حاکمیت عراق جای برای خود دست وپا کردند.. با این شرایط در حالی که دولت تازه به قدرت رسیده احمدی نژاد اس برنده خود را روکرد ه.. باید منتظر چرخش ۱۸۰ درجه ای شورای حکام و شورای امنیت نسبت به پرونده هسته ای ایران بود .. و مطمینا شاهد کوتاه امدن شورای حکام و البرادعی در مورد پرونده اتمی ایران خواهیم بود .. یک نکته دیگر در مورد تناقض در گفته های اقای بوش نظر بنده را به خود جلب کرد که لازم میدانم یاد اوری کنم واین است که بوش همواره در سخنان خود از حکومت ایران حکومتی تروریست وحامی تروریست یاد کرده است چگونه ایشان که دایه ازادی خواهی در جهان را در سر دارد و همواره خود را حامی ازادی خواهی و دموکراسی میداند تن به گفتگو با حکومتی به قول ایشان تروریست داده است؟ بنده چون از سیاست هیچ چیز سر در نمیاورم از همین تریبون اعلام میکنم که تارنمای بنده هیچ ارتباطی با فرقه ضاله سیاست ندارد و
نخواهد داشت ؟
ضمنا مرگ بر امریکا

نوروز در زندان

جمعه بيست و ششم اسفند 1384 نوروز در زندان در روزهای پایانی سال شاهد دستگیری هزاران نفر در جای جای میهنمان بودیم .این در حالی است که بیشتر دستگیر شدگان جوانان ۱۶ . ۱۷. ساله بودنند .که توسط روزنامه کیهان اخلاگر. خطاب شدنند. در غلط بودن بر گزاری این گونه چهارشنبه سوری هیچ جای شک و شهبه نیست . ولی برخورد قهر امیز و اخلالگر خطاب دادن جوانان که بنا به شور نشاط ایام جوانی و انرژی تخلیه نشده خود .اقدام به بهره گیری ار یک جشن ملی برای تخلیه انرژی خود میکنند . اندکی جای تامل و تفکر دارد .. طی اخبار رسیده از رسانه های مختلف قوه قضایه اعلام کرده که تمامی بازداشت شدگان بعد از عید نوروز ازاد خواهند شد . در حالی که هنوز دولت مهر پرور و عادل اقای احمدی نژاد هنوز به یک سالگی خود نرسیده است متاسفانه جز بازداشتهای غیر منطقی و اعدامهای مشکوک چیزی در جهت مهر پروری و مهرورزی خود ارایه نکرده است . بازداشتهای فله ای در مورد کارگران شرکت واحد و نمونه اخیر .مدرک گویای اثبات گفته های بنده هستند ...

همبستگي ديرين مردمان ايراني

مطالبی ارزنده از دوست بزرگوارم دکتر رضا مرادی غیاث ابادی پرسش‌هاي خانم ساناي گرامي (در پيام‌هاي چارشنبه‌سوري) و نيز برنامه ‌نظرخواهي تفرقه‌انگيز وب‌سايت بي‌بي‌سي به نام چهارشنبه‌سوري در جمهوري آذرآبادگان، مرا برآن داشت تا چند خطي در اين باره قلمي كنم. وب‌سايت بي‌بي‌سي، مانند هميشه كوشيده است تا به بهانه پرداختن به جشن چارشنبه‌سوري، مانند هميشه به ايجاد و گسترش دعواي قومي در ايران دامن زند. خوانندگان آن نوشتار، به خوبي درمي‌يابند كه مضمون آن، بجاي پرداختن به عنوان انتخاب‌شده كه همانا چارشنبه‌سوري باشد، به مضاميني تفرقه‌افكنانه در ميان مردمان ايراني پرداخته است و همراه با آن به طرح يك نظرسنجي پرداخته و از همه مردم براي بيان ديدگاه‌هاي خود استقبال كرده است. در واقع به بهانه يك نظرسنجي پيرامون چارشنبه‌سوري، عملاً به گسترش تفرقه و جدايي در ميان ايرانيان پرداخته است و آنرا دامن مي‌زند. از سوي ديگر نام مجعول «آذرآبادگان» كه براي آن كشور انتخاب شده، خود شيوه‌اي ديگر براي ايجاد دعواهاي قومي در آينده است. بهره‌گيري از نام‌هاي مجعول، شيوه ديرينه و شناخته‌شده بي‌بي‌سي و كشور متبوع آن بوده و نمونه‌هاي ديگر آن (همانند تغيير نام خليج فارس) را خوانندگان بياد دارند. اين روش بي‌بي‌سي براي خوانندگان و شنوندگان تيز‌نگر آن ناشناخته نيست. هنوز زمان زيادي از ايجاد يك درگيري در ميان مردمان خوزستان بر سر نام اروندرود نمي‌گذرد. فتنه‌اي كه آنهم بدست بي‌بي‌سي و گفتگوهايي با «صاحب‌نظران» و نظرخواهي از مردم انجام شده بود و از اين نمونه‌ها فراوان است. هر چند شماري از هم‌ميهنان ما متوجه برنامه و اهداف مشخص بي‌بي‌سي در تفرقه‌افكني در ميان ايرانيان نمي‌شوند و به اين آتش‌بياران ياري مي‌رسانند؛ اما نگارنده بر اين باور است كه چنين نقشه‌هايي هرگز در ايران پا‌ نمي‌گيرد و همبستگي شكوهمند و ديرينه مردمان ايراني، هرگز با چنين توطئه‌هاي زيركانه‌اي، خدشه‌دار نمي‌شود. ايرانيان در گذر هزاران سال ثابت كرده‌اند كه بيشتر از ديگران، تحمل اقوام و اديان و باورهاي گوناگون را داشته‌اند و دارند. هم‌ميهنان ما مي‌دانند كه در بسياري از شهرهاي ايران‌زمين، همچون اصفهان، اروميه، اراك و يزد، از ديرباز مسلمانان و مسيحيان و زرتشتيان و كليميان و يارسان و اسماعيليان و خرمدينان و اماميان و بسياري ديگر، هزاران سال با آشتي و تفاهم متقابل با يكديگر زندگي كرده‌اند و هيچگاه در ميان آنان نسل‌كشي و قتل و غارت پيش نيامده است. كدام كس ديده و شنيده است كه در ايران منازعات خونباري همانند آنچه در آلمان، در روسيه، در هند، در اسرائيل و در بوسني روي داد؛ براه افتاده باشد؟ خشونت و درگيري كه سهل است؛ مردمان ما از هر قوم و ديني كه باشند، حتي در برگزاري آيين‌هاي اجتماعي و ديني با يكديگر ياري و همزيستي دارند. همه ايرانيان ديده‌اند و مي‌دانند كه مسلمانان همراه با يهوديان به زيارت دانيال مي‌شتابند، مسيحيان همراه با شيعيان در سوگواري حسين سينه مي‌زنند، و زرتشتيان در كليساي مسيحيان، باورداشت‌هاي آنان را گرامي مي‌دارند و بسياري از اديان در آتشكده زرتشتيان به نيايش مي‌نشينند. ما در شادي و غم و محنت، هميشه در كنار هم بوده‌ايم. چه كسي مي‌تواند بين اقوامي جدايي ايجاد كند كه حتي به هنگام ازدواج (برخلاف بسياري ملت‌هاي ديگر) مناسبات و وابستگي‌هاي قوميتي را در نظر نمي‌گيرند و از همين روي در هر خانداني، از ترك و كرد و لر و گيلك وجود دارد. مگر مي‌توان در ميان ايرانيان، به دنبال رگ و ريشه و خون نژادي جستجو كرد؟ مگر اقوام ايراني همچو نژادپرستان، براي خود تابوها و هنجارهاي خاص قبيله‌اي داشته‌اند؟ اما از سوي ديگر، بيگانگان سلطه‌جو و فرمانروايان تماميت‌خواه، همواره كوشيده‌اند به هر شيوه ممكن و براي افزايش قدرت سلطه و فرمانروايي خود، در ميان مردمان ايراني بهانه‌هاي گوناگوني را رواج دهند تا موجب جدايي و تفرقه آنان شوند و همزيستي شكوهمند و غرورآفرين آنان را خدشه‌دار كنند. ايرانيان نيز در گذر تاريخ پرآشوب خود آموخته‌اند كه همواره در برابر هر عاملي كه بخواهد پيكر يكپارچه و تنومند و يگانه آنان را پاره‌پاره كند، بيشتر از گذشته ايستادگي كنند و بر همبستگي خود پاي بفشارند، كه اگر چنين نبود، امروزه ايراني هم نبود. ايران هميشه هست و خواهد بود، چرا كه «يك پيكر يگانه» است. دوستان گرامي، اين صفحه را همراه با ديدگاه‌هاي خود براي ديگر دوستان و نيز براي بي‌بي‌سي بفرستيد

سه‌شنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۸۴

پاینده باد اتش زرتشت

پاینده باد ایران زمین چهارشنبه سوری جشنی است غیر سیاسی و غیر مذهبی.. بیایید انگونه که بود ان را پاس بداریم .بیاید به جای هراسانندن یک دیگر فقط به شادمانی و پایکوبی بپردازیم.. بیایید این گنجینه را به درستی به اینده گان منتقل کنیم همانند ایام کودکی به قاشق زنی و گرفتن فال وسرودن شعر بپردازیم حفظ این سنت وظیفه هر مرد و زن پارسی است.مراسم چهارشنبه سوری نوعی (ازمایش) است.درست همانگونه که سیاووش استوره ما از اتش گذشت و حقانیت خود را اثبات کرد. ، امروز هم هر کسی پرواز کنان از فراز فراز شعله های آتش «چهارشنبه سوری» بگذرد نيک و زيبا و سربلند خواهد
بود.. پاینده ایران

شنبه، اسفند ۲۰، ۱۳۸۴

چارشنبه‌ سوري و چند پرسش

گزيده‌اي از پرسش و پاسخ با اين نگارنده در نشست‌هاي سخنراني هفتگي در بنياد فرهنگي جمشيد؛ بازنويسي از روي نوار به كوشش خانم زهره بيگي. برگرفته از تار نمای دوست بزرگوارم دکتر رضا مرادی غیاث ابادی

قدمت چارشنبه‌سوري چقدر است و آيا درست است كه چون در ايران باستان ايام هفته وجود نداشته و زرتشتيان هم اين رسم را برگزار نمي‌كنند، پس سنتي جديد است؟ اسناد نويافته، نظريه نبودن روزهاي هفته در ايران باستان را با قاطعيت رد مي‌كند. نخست اينكه شمار هفت‌گانه روزهاي هفته، در زمان‌هاي بسيار دور از اهله‌هاي هفت‌روزه ماه برگرفته شده و از آنجا كه گاهشماري مهي (قمري) ساده‌ترين و ابتدايي‌ترين شكل گاهشماري است و تشخيص اهله‌هاي ماه، آسان‌ترين و سريع‌ترين شيوه درك گذر زمان است؛ بي‌گمان جوامع بشري از گذشته‌هاي دور و بدون آموختن از يكديگر، به آن پي برده و از آن بهره گرفته‌اند. دوم اينكه در شاهنامه فردوسي بيشتر از يكصد و بيست بار واژه هفته بكار رفته است. از آنجا كه شاهنامه فردوسي را ترجمان وفادار داستان‌ها و بازگويه‌هاي دوران باستان مي‌دانند، بعيد است كه استاد بدون اينكه چنين مفهومي در متون مبنا بكار رفته باشد، تا اين اندازه از آن بهره برگيرد. سوم اينكه نگارنده در بررسي‌هاي تقويم آفتابي نقش‌رستم (كعبه زرتشت) به سازوكار تعبيه‌شده براي تشخيص چهار هفته شهريور ماه، پي برده كه جزئيات آن در كتاب «بناهاي تقويمي و نجومي ايران» باز آمده است. چهارم اينكه متون مانوي، كاربرد فراگير و گسترده روزهاي هفته را تأييد مي‌كنند. در نوشتارهاي مانوي يافت‌شده در «تورفان» و نيز در «موگ‌تاگ» از روزهاي يكشنبه و دوشنبه با نام‌هاي «مهر روز/ خور روز» و «ماه ‌روز» ياد شده و اين دو، روزهاي روزه‌داري مانويان دانسته شده است. البته در متون مانوي، همراه با روزهاي هفته، از نام‌هاي سي‌گانه براي روزهاي ماه نيز استفاده مي‌شده است و همچنين مي‌دانيم كه روز دوشنبه، روز مقدس و تعطيل مانويان بوده است. پنجم اينكه متون و منابع كهن چيني نيز كاربرد هفته در ايران باستان و حتي نام روزهاي آن را گزارش كرده‌اند. در يك متن نجومي كهن بودايي كه در سال 759 ميلادي از سانسكريت به چيني ترجمه شده و «يانگ چينگ فنگ» در سال 764 ميلادي حاشيه‌اي بر آن بازنوشته است؛ از نام روزهاي هفته در زبان چيني و معادل آنها با روزهاي هفته در فارسي ميانه و سغدي ياد كرده است. در اين متن، نام ايراني روزهاي هفته كه از يكشنبه آغاز مي‌شوند، بدينگونه بازگو شده است: يوشمبت (روز تعطيل)، دوشمبت، سه‌شمبت، چرشمبت، پنج‌شمبت، شش‌شمبت، شمبت. در همان متن، معادل سغدي (در ورارودان/ آسياي ميانه) اين نام‌ها بدينگونه با مبدأ يكشنبه باز آمده است: مهر روز (خورشيد روز)، ماه ‌روز، بهرام روز، تير روز، اورمزد روز، ناهيد روز و جيان روز (كيوان روز). همانگونه كه ديده مي‌شود اين نام‌ها از نام هفت اختر سيار آسمان، يعني خورشيد و ماه و پنج ستاره روان (سياره) شناخته‌شده آن زمان برگرفته شده است. به اين ترتيب دانسته مي‌آيد كه روزهاي هفته، همراه با نام‌هايي ويژه، در گاهشماري‌هاي ايران باستان كاربرد داشته و حتي تعطيلي روز يكشنبه در تقويم ميلادي از روز تعطيل ايراني برگرفته شده است. مي‌دانيم كه نام روز يكشنبه در هر دوي آنها به يك معنا است و «Sun day» دقيقاً به معناي «خورشيد روز» است. اما در دوره ساساني و همراه با ديگر تحريف‌هاي بي‌شمار آنان از آيين و فرهنگ ايران باستان، روزهاي هفته‌ را نيز از گاهشماري خود حذف مي‌كنند و تنها نام روزهاي ماه را بكار مي‌گيرند. البته نام‌هاي سي‌گانه روزهاي ماه، در همه تقويم‌هاي ايراني بكار مي‌رفته و خاص تقويم ساساني نبوده است. اما در باره بخش بعدي پرسش مي‌توان گفت كه هر چند اسناد كافي از ديرينگي چارشنبه‌سوري در دست نيست، اما اشاره‌هايي كوتاه كه در تاريخ بخاراي نرشخي و نيز در داستان نبرد بهرام چوبينه با پسر ساوه‌شاه در شاهنامه فردوسي باز آمده است و استاد حتي از واژه چارشنبه نيز بهره ‌برده است، نشاندهنده ديرينگي بسيار آن است. اما بدليل كمبود منابع نمي‌توان قدمت قطعي آنرا مشخص كرد. برگزار نشدن چارشنبه‌سوري توسط زرتشتيان نيز دليل تازگي آن نمي‌تواند بود. چرا كه همه اقوام و اديان ايراني بخشي از فرهنگ باستاني را پاس داشته‌اند و بخشي ديگر را فراموش كرده‌اند. خوشبختانه بتازگي بسياري از هم‌ميهنان زرتشتي نيز به برگزاري اين آيين كهن روي آورده‌اند. بعضي محققان چارشنبه‌سوري را شكل عوض‌شده جشن سده يا آتش نوروزي مي‌دانند. آيا اين درست است يا دليل ديگري دارد؟ بررسي آداب و آيين‌هاي مردمي، روشنگر اين پرسش است. همه سنت‌ها، ترانه‌ها، باورها و مراسمي كه مردمان نواحي گوناگون در اين شب انجام مي‌دهند، با وجود تفاوت‌هايي كه با يكديگر دارند، در يك ويژگي با هم همسانند: «راندن ناپاكي‌ها و بدي‌ها». ترانه‌ها و باورهايي كه به بلاگرداني، راندن چشم شور، گره‌گشايي، آجيل مشكل‌گشا، بخت‌گشايي دختران و امثال اين مي‌پردازند؛ و همچنين سوزاندن شاخه‌هاي خشكيده و علف‌هاي هرز باغ‌ها و مزارع در نواحي روستايي، همگي نشان از پيوند اين آيين با خانه‌تكاني، زدودن ناپاكي‌ها و آمادگي براي زايش دوباره گيتي است. در برخي نواحي اروپايي همچون روماني و بلغارستان نيز در نزديك‌هاي بهار مراسمي در سوزاندن اشياي غيرلازم برگزار مي‌شود. چارشنبه‌سوري ارتباطي با سده و آتش نوروزي ندارد و هر كدام آنها، جشن و مناسبت خاص خود را دارند. در بسياري از نواحي ايران، هر سه جشنِ آتش نام‌برده‌شده برگزار مي‌شود كه نشانه مناسبت‌هاي گوناگون آنها است. چرا ايرانيان چهارشنبه را نحس مي‌دانستند؟ ايرانيان نه تنها چارشنبه، كه هيچ روز و شبي را بخودي خود نحس و بديوم نمي‌دانستند و هنوز هم نمي‌دانند. در باورهاي ايراني هر روز سال به يكي از ايزدان منتسب است و گرامي داشته مي‌شده است. بويژه روزهاي پاياني سال كه زمان بازگشت روان و فروهر درگذشتگان بشمار مي‌آمده و آيين‌هايي بسيار زيبا و باشكوه در استقبال نمادين آنان برگزار مي‌كرده‌اند. باورهايي اينچنين، به فرهنگ‌هاي وارداتي ديگر وابسته است. ارتباط مراسم چارشنبه‌سوري با آب در چيست و چرا دختران مي‌بايست آب چشمه را بياورند؟ از يكسو مي‌توان گفت كه در بسياري از جشن‌هاي ايراني، آب و آتش در كنار يكديگر و مكمل هم هستند. اما از سوي ديگر، از آنجا كه چارشنبه‌سوري با پاكيزگي پايان سال در پيوند است، حضور آب جنبه كاربردي هم دارد. شكستن كوزه‌هاي آب علاوه بر نماد سال پرباران و حاصلخيز، كاركردي بهداشتي نيز دارد. مي‌دانيم كه جنس سفال كوزه آب با سفال‌هاي ديگر متفاوت است. سفالگران، كوزه آب را بگونه‌اي متخلخل برمي‌ساخته‌اند كه موجب نفوذ اندكي آب به رويه بيروني، و تبخير آن موجب خنكي آب درون كوزه شود. روزنه‌هاي كوزه در گذر سال انباشته از ذراتي مي‌شده است كه آنرا براي سلامتي مفيد نمي‌دانسته‌اند، در نتيجه آنرا مي‌شكسته و از كوزه تازه ديگري بهره مي‌برده‌اند. اما در باره آوردن آب بدست دختران بايد گفت كه اين منحصر به چارشنبه‌سوري نبوده و عموماً بر اين باور بوده‌اند كه مظهر چشمه، خاستگاه آناهيد است و تنها دختران اجازه نزديك شدن به آن را دارند. اين باور هنوز هم در بسياري از روستاي ايران روايي دارد. چرا چارشنبه‌سوري در سه‌شنبه برگزار مي‌شود و آيا چهارشنبه درست است يا چارشنبه؟ مبدأ شبانروز يك قرارداد است. در زمان‌ها و نواحي گوناگون، گاه نيمه شب، گاه هنگام برآمدن خورشيد، گاه هنگام نيمروز و گاه هنگام فروشدن خورشيد را مبدأ و آغاز شبانروز مي‌گرفته‌اند. اينگونه رسوم هنوز هم در برخي نقاط ايران متداول است و براي نمونه در تاجيكستان و آسياي ميانه همواره آغاز سال نو را از هنگام غروب خورشيد در آخرين روز سال بر‌مي‌شمارند و جشن مي‌آرايند. برگزاري چارشنبه‌سوري در سه‌شنبه شب به روزگاري مربوط مي‌شود كه هنگام فروشدن خورشيد، آغاز شبانروز و آغاز چارشنبه دانسته مي‌شده است. امروزه نيز اين باور همچنان پايدار مانده است و مثلاً وقتي از «شب جمعه» سخن مي‌رانند، در واقع «پنجشنبه شب» را در نظر دارند. اما در باره پرسش ديگر مي‌توان گفت كه امروز هر دو گونه اين واژگان در متون ادبيات فارسي بكار رفته و هيچكدام اشتباه نيستند. در شاهنامه فردوسي و بسياري از متون منظوم به شكل چارشنبه بكار رفته و در تداول عموم نيز همينگونه بر زبان مي‌آيد. البته اين جشن با نام‌هاي ديگري نيز تداول دارد. آيا پريدن از روي آتش عمل توهين‌آميز به آتش نيست؟ آداب و رسوم مردمان، گوناگون است و ممكن است هر باوري از ديد ديگران عملي نادرست دانسته شود. در نتيجه هنگامي مي‌توان كاري را توهين‌آميز خواند كه مجري آن آهنگ توهين داشته باشد. هم‌ميهنان ما هيچكدام از اينكار، چنين قصدي را ندارند و پريدن از روي آتش، بگونه‌اي نمادين براي زدودن و سوزاندن بدي‌هاي هر شخص انجام مي‌شود و مردمان خواسته‌اند تا با اينكار، آتش به آنان پاكي و تازگي هديه كند. اما آنچه به گمان من نادرست‌تر است، كارهاي ناهنجاري است كه امروزه متداول شده و عملاً چارشنبه‌سوري را به شب تباهي و آلودگي شهرها كشانده است. آييني كه نياكان ما براي پاكيزگي زيست‌بوم خود انجام مي‌داده‌اند، ما همان كار را براي تباهي و آلودگي آن انجام مي‌دهيم. بويژه كه اخيراً كساني كوشش كرده‌اند تا با توزيع مواد منفجره و ترغيب غيرمستقيم كودكان و نوجوانان به استفاده فراگير از آن، آسيبي جدي به اين جشن كهن و شادي‌بخش ايراني وارد كنند. از سوي ديگر مي‌دانيم كه در راديو و تلويزيون ايران، نام چارشنبه‌سوري، يك نام شرم‌آور و اسباب خجالت دانسته مي‌شود و هرگز از آن استفاده نمي‌كنند در حاليكه خرافي‌ترين و ناهنجارترين آداب ديگر و مبتذل‌ترين برنامه‌ها را به فراواني تبليغ مي‌كنند و انديشه پاك كودكان ميهن را به تباهي مي‌كشند. ‌‌ آيا چارشنبه‌سوري در مناطق ديگر ايراني‌تبار هم برگزار مي‌شود؟ از سوي باختر، در بخشي از كردستان كه در بيرون از ايران امروزي واقع است؛ و در سوي خاور، در استان سين‌كيانگ چين و سرزمين‌هاي ايراني‌تبارِ ياركند، تاشقورغان و كاشغر با تفاوت‌هايي برگزار مي شود. در تاشقورغان اين جشن در سومين روز سال نو برگزار مي‌شود و ضمن آتش‌افروزي و پريدن از آن، بر بالاي با‌م‌ها نيز به تعداد نفرات خانه، جام آتشي برمي‌افروزند. در سرزمين‌هاي اَران و قفقاز، بمانند استان‌هاي آذربايجان، در هر چهار چارشنبه اسفندماه اين مراسم را تكرار مي‌كنند. اما در آسياي ميانه، تاجيكستان، تركمنستان و ازبكستان، اين آيين كاملاً فراموش شده است و برگزار نمي‌شود. اما در بخش‌هايي از قرغيزستان با تفاوت‌هايي همچنان پايدار مانده است. اين مراسم در قرغيزستان در غروب نوروز برگزار ‌شده و تنها شاخه‌هاي خشك درختي به نام «آرچا» سوزانده مي‌شود. در پايان به اين نكته هم اشاره كنم كه آيين‌هاي چارشنبه‌سوري منحصر به آتش‌افروزي نيست؛ بلكه مراسم پيوسته ديگري همچون غذاهاي دسته‌جمعي، سرودهاي ويژه، قاشق‌زني، فال‌گوش، بازي‌هاي گروهي و نمايش‌هاي سنتي هم دارد كه امروزه بجاي آن به سوزاندن لاستيك و انفجارهاي مهيب و تباهي گذرهاي شهر مي‌پردازند. شيوه امروزي اين جشن در شهرهاي بزرگ هيچ ارتباطي با چارشنبه‌سوري نداشته و تنها نام آنرا بر خود دارد

جمعه، اسفند ۱۹، ۱۳۸۴

خفقان 8 مارسی

مراسم ۸ مارس امسال بر خلاف سالیان گذشته در چنین مکان برگزار شد در ساعت۲.۳۵ عصر بود که صدای کر کننده و وحشتناک .. مواد منفجره تن کلیه ساکنین و رهگزران چهار راه ولی عصر را به لرزه در اورد ..حضور لباس شخصی ها کاملا محسوس و اشکار بود ..ساعت ۳ پارک لاله .عده اندکی از زنان در دور بر رستوران پارک لاله حضور داشتند ......ساعت ۳.۳۵..عصر تعداد ماموران لباس شخصی به حدی است که نفس کشیدن سخت است.. ۳.۴۵..عصر پارک لاله ..تعداد دوربینهای لباس شخصی ها انقد زیاد است که حتی نمیشود گوشه ای پنهان شد.. در پشت درختان لباس شخصی ها ..همراه با دوربینهای بسیار مدرن خود ..هرحرکتی را فیلم برداری میکنند.. و ماموران نیروی انتظامی با گوشیهای موبایل بسیار جدید و شیک خود ..مشغول رد وبدر کردن عکسهای ..معترضین میباشند ..۴..عصر پارک لاله در همین هنگام ..گروه خبرنگاری.. اسلونی وارد معرکه میشوند .وبعداز مدتی .سبک سنگین کردن اوضاع مشغول .مصاحبه و فیلم برداری از چند زن و دختر میشوند ..نیروی انتظامی ..مداخله میکند .واز زنان و دختران .ابتدا بدونه خشونت در خواست میکند که صحنه را ترک کنند ..فشار نیرو های لباس شخصی بسیار محسوس تر از قبل به نظر میرسد ..زنجیره انسانی لباس شخصی ها کاملا مشخص و اشکار است .. بعد از مدتی کشمکش .بالاخره نیروی انتظامی موفق میشود گروه خبرنگاری و زنان ودختران معترض را به درب ورودی پارک هدایت کند ..که با اعتراض انان روبرو میشوند .. خانم مسنی که زن دیگری را با با ویلچر هدایت میکند ..به مشاجره با مامور نیروی انتظامی میپردازد .. مامور سعی در برخورد فیزیکی با خانم همراه دارد ولی تن به برخورد فیزیکی نمیدهد .۴.۳۰ عصر همه به سمت درب خروجی هدایت میشوند ..که با اعتراض زنان مواجه میشوند .. صدای داد و فریاد و شعار زنان بگوش میرسد ..در شرایطی که برای هر نفر زن تقریبا یک نیروی انتظامی و سه لباس شخصی وجود داشت ..در این بهبه خبرنگاران اسلونی یا (اسلواک )انگار مشغول به تماشای فیلم بی هیجان و خسته کننده ای هستند.. با ولعه به سیگار خود پک عمیقی میزنند که ناگهان با خواند سرود ای ایران از طرف زنان حاضر وضع به سوی در گیری فزیکی پیش میرود و. تجمع زنان در پارک لاله تا ساعتی بعد نیز ادامه پیدا کرد البته در گوشهای مختلف پارک. در همین گیر و دار یک دختر با روپوش سفید رنگ بازداشت و به قسمتی از پارک هدایت می شود .. همان ساعت پارک دانشجو .. ناگهان همه جا شلوغ میشود ..به یکباره .. کاغذها ی که به شعار های مختلف امیخته است از کیف . ساکهای زنان حاضر بیرون کشیده میشود صدای بلند گوی نیروی انتظامی به واضحی قابل شنیدن است این تجمع غیر قانونی است متفرق شوید..به یکباره صدای شعار های مختلف به گوش میرسد پلاکارد ها بیرون می ایند بعضی ها شعار جنبش زنان رامیخوانند ..نمیفهم چه میشود همه فرار میکنند دخترها فریاد میزنند .. هر کس سوی می دود .. باتوم های برقی و صدای فریاد زنان و دختران به وضوح شنیده میشود .. ولی این باتوم برقی عجب دردی دارد ؟ بنا به شنیده ها خانم سیمین بهبهانی نیز از فیض باتوم برقی و ضربات لگد نیز بهره ای میبرد .. مرد پیر نیز بازداشت میشود .. بعد از حدود یک ساعت .. در حالی که ..دوربین من ضبط وعکسهای داخل موبایل پاک کارت شناسایی بنده ضبط شد بدونه هیچ زد و خوردی ازاد شدم ..سرم خیلی در د میکند ..مابقی قضایا بعد

یکشنبه، اسفند ۱۴، ۱۳۸۴

مراسم اسکار و اهدای جوایز امشب به پایان میرسد ..البته از انجا که این مراسم زیر نظر کشور شیطان بزرگ برگزار میشود و اصولا هدف از برگزاری چنین مراسمی امپریالیسمی بوده و د رجهت حمایت از صهیونیسم جهانی کاربری دارد ..واساسا..تشکیل چنین جریانی . صهیونیستی میباشد .....تازه اگر قرار باشد به .فیلمی که محتوای بی تربیتی .دارد( کوهستان بروک) در ان جایزه بدهند ..دیدن و انتشار اخبار مراسم اینچنینی ..حرام است. پس. زنده باد جشواره فجر خودمون. منبع عکس رسانه امپریالیسمی

چهارشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۸۴

سخن کم گوی که در کار گیرند

خبر به نقل از روزنامه( روزنامک) شرق شماره ۷۰۹.. فرمانده نیروی انتظامی از وقوع سالانه ۲۲۰۰ فقره قتل در کشور خبر دارد توضیح.(.قتل های گزارش شده) .سردار اسماعیل احمدی مقدم در همایش برسی نقش روانشناسی. مشاوره و مدد کاری در تامین و توسعه امنیت اجتماعی .با اعلام این خبر گفت: این تعداد قتل در سال نسبت به جرایم و قوعی در امریکا با توجه به شدت ناامنی .. بسیار ناچیز است ..به گفته وی ..نرخ قتل..در امریکا .۱۰ برابر کشور ماست ..وبنا به گزارش ایشان در امریکا سالانه ۹۰هزار فقره قتل رخ میدهد ... از انجا که علم و تکنولوژی امکانات زیادی در اختیار کاربران این فضای مجازی میدهد ..بنده بر ان شدم که از فرقه ضاله مسنجرات ..یکی را که خیلی امپریالیسمی بود و اتفاقا امکاناتی از قبیل .. روبات سخنگو که اطلاعات خوبی هم بنده خدا دارد ..در جهت اثبات گفته های این اقای سردار ..به دست اورم ..اطلاعت کسب شده توسط این جانب بدین شرح است 68,017,860 از قرار معلوم این جمعیت میهنمان است 295,734,130 و این جمعیت کشور شیطان بزرگ ..ابتدا خبر ندارم این ربات سخنگو عقلش رسیده که تلفات ..امسال امریکایها را از این امار کم کند یانه ..اما مساحت کشور شیطان بزرگ از زبان فرقه ضاله ام اس ان مسنجر ۳.۷۹۴.۰۸۳ .. ..مال مال خودمون رو که همه میدونیم ..اما بر گردیم سر موضوع جناب سردار به روایت ایشان ...سالی ۹۰ هزار امریکای در کشور خودشون معدوم میشوند ..اگر تلفات جنگ وغیره را نیز کم کنیم ..حدود ۱۰۰ هزار نفری در این کشور در سال معدم میشوند .. .بدین ترتیب اگر میزان تولید مثل و زاد ولد را در نظر نگیریم ..احتمالا ۲۵۹۶ سال دیگر تمام امریکایها همدیگر را خواهند کشت .. در هر صورت ما نفهمیدیم این همایش (در همایش برسی نقش روانشناسی. مشاوره و مدد کاری در تامین و توسعه امنیت اجتماعی ) معنیش چی است .. و چقدر پول صرف این کنکاش بسار مهم شده است ..ویک.. نکته مهم اینکه ده برابر ۲۲۰۰..میشود ۲۲۰۰۰..نه ۹۰۰۰۰... حرف دیگری ندارم ..اندیشمندان نظر دهند ...